Friday 4 November 2011

TOPIK : Bentuk Dan Ruang



CUBA KENALI BENTUK DIRI SAYA!!!

BENTUK -BENTUK 2-DIMENSI
   
  Permukaan saya rata.
 Saya ada satu lengkung.

   Saya tiada bucu.

   Apa bentuk saya?


_________________________________________________________________
   Permukaan saya rata.
   Saya ada 3 garis lurus.
    Saya ada 3 bucu.
   Apa bentuk saya?
   
  
    
_________________________________________________________________
   Permukaan saya rata
  Saya ada 4 sisi yang lurus.
   Saya ada 4 bucu.
   Semua sisi saya sama panjang.
  Apa bentuk saya?


______________________________________________________________  

Permukaan saya rata.

 Saya ada 4 sisi yang lurus.  


   Saya ada 4 bucu.

   Saya ada 2 sisi pendek dan 2 sisi panjang.



   Apa bentuk saya?





________________________________________________________________


 Permukaan saya rata. 



  Saya ada 5 sisi yang lurus.
  Saya ada 5 bucu.
  Apa bentuk saya?
















_________________________________________________________________


  
 BENTUK-BENTUK 3-DIMENSI

     Bentuk-bentuk ini keras dan kosong   
       
          di bahagian tengah.

      •Mempunyai 3-dimensi-panjang,lebar,tinggi



   KUBUS
   
   
    permukaan rata yang bersegi empat sama.

 KUBOID



  •  permukaan berbentuk segi empat tepat.

 SILINDER
     
  Mempunyai 2 permukaan bulat dibahagian atas dan bawah.

PRISM

  
 Mempunyai permukaan keratan rentas yang sama panjang.

PIRAMID


   
    Tapak berbentuk poligon.
Mempunyai permukaan berbentuk segitiga dan bertemu pada
  satu puncak.


No comments:

Post a Comment